Hírek
2024.01.22.
Indul
a konyhai zöld- és élelmiszerhulladék gyűjtés Tatabányán – kezdés: 2024.
március 1.
Csütörtökön (2024.01.18-án) a
tatabányai hulladékszolgáltató tájékoztatást tartott a 2024-ben hatályba lépő
szelektív hulladékgyűjtésre vonatkozó jogszabályváltozás gyakorlati
kivitelezéséről. Eszerint kötelezővé válik a konyhai zöld- és élelmiszerhulladék
gyűjtése, hogy az így nyert hulladékot a biogáz üzemek hasznosíthassák.
Készen áll erre Tatabánya
lakossága? A hulladékgyűjtő edényzetek és azok
környezetének állapotát látva: nem. A feladat adott: meg kell tanítani a
lakosságnak, hogyan vegyen részt ökológiai lábnyomának aktív csökkentésében.
A konyhai zöld- és
élelmiszerhulladék heti mennyisége a jelenlegi statisztikák szerint nem túl
jelentős, de a lakótelepeken a sok kicsi összeadódik, így érdemes ezen
maradékokat hasznosítani, különösen, mert egy társasházi lakónak nincs módja
komposztálásra, azaz saját hulladékának hasznos felhasználására. Jelenleg az
élelmiszerhulladék vagy a szennyvízben (WC-ben), vagy a szemetesben (a
kommunális hulladék között) végzi. A lakosság feladata, hogy immár ne csak a
műanyag palackokat, üvegeket és a használt olajat gyűjtse külön, hanem
lehetősége szerint a konyhai hulladékot is, melynek vidéken nemes
egyszerűséggel „moslék” a neve.
A tanulási, tanítási folyamat
próbaövezetek kijelölésével vette kezdetét. Első ízben a dózsakertieknek, az erőműi és a sárberki lakótelepieknek lesz módjuk kipróbálni az új
rendszert, bizonyítani rátermettségüket (fegyelmezettségüket). Ehhez a szolgáltató februárban minden lábtörlőn elhelyez
egy öt literes barna műanyag vödröcskét, mely arra szolgál, hogy a
lakók összegyűjthessék a hulladékot. De persze bármilyen más edényzet is megfelelő a moslékunk összegyűjtésére, melyből
át tudjuk önteni a közterületen elhelyezett barna színű edényzetekbe
a biomasszának szánt maradékunk.
A 120 literes barna konténerek
helyét a szolgáltató jelöli ki. (A pontos helyszín meghatározása folyamatban
van.) Ezen edényzetek a gumigyűrűnek köszönhetően
elvileg szagmentesen zárnak – legalábbis egy ideig… A bűz és egyéb kellemetlenségek
csökkentése érdekében az edényzeteket a szolgáltató
májustól szeptemberig hetente kétszer, októbertől áprilisig hetente egyszer
kimossa. Külön nehézséget jelent azonban, hogy a kukák nem zártak, és elzárva
sincsenek: abba elvileg bárki bármit beledobhat, csakhogy az így kapott szemét
használhatatlan lesz, azt a kisbéri hulladékfeldolgozó hasznosítani nem tudja.
A konténeren megjelenő felirat is túl kicsi, nem eléggé szembetűnő. Talán
mindegy is a betűméret, ha jelenleg a köztéri szemetesek száma alacsony, a
kommunális hulladék gyűjtésére szolgáló edényzetek
elzártak, a lomtalanítást pedig külön meg kell rendelni. Biztos Önök is láttak
már szeméttel a kezében tanácstalanul álldogáló személyt. A hulladék tervszerű
összegyűjtése és elszállítása nem könnyíti meg a spontán szemetelés
eltüntetését.
2016.10.19-én, a gyűjtő edényzetek zárhatóvá tételének kötelezettsége előtt, néhány
közös képviselő – köztük a KÉKES Kft. – több kéréssel fordult az Önkormányzat
felé. Ezek egyike a hulladékszigetek, ill. ketrecek méretére vonatkozott, mert
már akkor látható volt, hogy a szelektív hulladékgyűjtésé a jövő. Erre 2024-ig
kellett várni, de az idő elérkezett, hely pedig nincs. Pedig – ha már így
alakult - jobb lenne ezt az edényzetet is zárni az
oda nem való szemét bedobálását és a felborogatást megakadályozandó.
Szumma szummárum: meg kell tanulnunk és egy ovis
lelkesedésével és kitartásával végre is kell hajtanunk a szelektív
hulladékgyűjtést.
A 120 literes barna edényzetbe – 2024. 03.
01-től - tehát az alábbi hulladék kerülhet:
-
gyümölcsök és zöldségek maradékai (héjak, csutkák levelek,
szárak)
-
kávézacc, teafű (a filter nem!),
fűszerek, gyógynövények
-
tojáshéj
-
ételmaradékok: legyen az akár nyers, akár feldolgozott (pl.
szalámi, pékáru, müzli, joghurt), akár főtt (szósz, főzelék, leves, hús - a
csontot kivéve!), akár tartósított (konzerv tartalma, befőtt)
Alapvetően tehát az étel készítésekor keletkező szemét, illetve a már
nem ehető (vagy nem kellő) maradék. Nem kerülhet bele viszont a csomagolóanyag
(a lebomló sem), a csont, a cigarettacsikk, a használt papír (zsepkendő, pelenka, egészségügyi betétek), szivacs, tisztító
kendő stb. Ezek az edényzet egész tartalmát
használhatatlanná teszik! Fontos, hogy ha valaki nem akar részt venni
természeti kincseink megóvásában, a hulladékhegyünk mérséklésében, legalább
másokat ne akadályozzon benne! Év végére eldől: javulhatunk, vagy a rossz
szokásaink rabjai maradunk?
Álláslehetőség
A KÉKES Kft. vízvezetékszerelőt keres.
Vállalkozás mellett is végezhető!
Érdeklődni a kekes@kekes-kft.hu email címen, vagy a +3630956166 számon lehet.
Lomtalanítás
Tisztelt Ügyfeleink!
Az NHSZ Vértes Vidéke Hulladékgazdálkodási Nonprofit Kft. 2022. április 25. – május 13. közötti időpontban LOMTALANÍTÁST végez Tatabánya településen az érvényes hulladékszállítási szerződéssel rendelkező lakossági ügyfelek részére.
A részleteket a linkre kattintva olvashatják:
2021.06.02.
Mégis indulhatnak a
lakógyűlések
2021.06.01-én hatályba lépett a Kormány 289/2021. (V. 31.) Korm. rendelete a veszélyhelyzet során a személy- és vagyonegyesítő szervezetek működésére vonatkozó eltérő rendelkezések újbóli bevezetéséről szóló 502/2020. (XI. 16.) Korm. rendelet módosításáról. A rendelet feloldja a társasházi közgyűlések tilalmát, ld.:
3. § Az R. 11. §-a helyébe a következő rendelkezés lép: „11. § (1) A társasház közgyűlést tarthat. (2) Ha az éves elszámolásról és a következő évi költségvetésről való döntés vagy más kötelező döntés határideje a veszélyhelyzet ideje alatt 2021. július 1. napján vagy azt megelőzően járt le, és ezekben az ügyekben a veszélyhelyzet ideje alatt irányadó szabályok alkalmazásával nem született döntés, akkor e tárgykörökben 2021. október 15. napjáig kell a közgyűlésnek döntenie.”
4. § Az R. 14. §-a helyébe a következő rendelkezés lép: „14. § (1) Ha a közös képviselő (intézőbizottság) megbízatása a veszélyhelyzet ideje alatt 2021. július 1. napján vagy azt megelőzően járt le, a közös képviselő (intézőbizottság) az új közös képviselő (intézőbizottság) megválasztásáig, de legkésőbb 2021. október 15. napjáig köteles a feladatait – változatlan díjazás mellett – ellátni. (2) Ha a közös képviselő (intézőbizottság) megbízatása a veszélyhelyzet ideje alatt az (1) bekezdésben foglaltakon kívüli okból szűnt meg, vagy a közös képviselő (intézőbizottság) a veszélyhelyzet folytán nem volt képes ellátni a feladatait, az új közös képviselő (intézőbizottság) megválasztásáig a feladatokat a számvizsgáló bizottság látja el. Számvizsgáló bizottság hiányában, vagy ha a veszélyhelyzet folytán a számvizsgáló bizottság sem volt képes eljárni, az új közös képviselő (intézőbizottság) megválasztásáig a feladatokat bármely tulajdonostárs elláthatja. (3) A veszélyhelyzet ideje alatt 2021. június 1-ig irányadó szabályok szerint csökkent létszámmal eljáró intézőbizottság az új közös képviselő (intézőbizottság) megválasztásáig látja el a feladatait. (4) Az (1)–(3) bekezdés szerinti esetben az új közös képviselőt (intézőbizottságot) 2021. október 15-ig kell megválasztani, feltéve, hogy erről a veszélyhelyzet ideje alatt irányadó szabályok alkalmazásával nem született döntés.”
2021.05.25.
Tisztelt Társasházi
Tulajdonosok!
TÖRVÉNYBE ÜTKÖZIK A
TÁRSASHÁZI KÖZGYŰLÉSEK MEGTARTÁSA
2021.05.21-én megjelent 2021. évi I. törvény 2.§ 12. pontja,
az ehhez kapcsolódó 271/2021. (V.21.) Kormányrendelet 1.§ 12. pontja szeptember
közepéig meghosszabbította az 502/2020.
(XI.16.) Korm. rendelet hatályát, melynek 11. paragrafusa tiltja a társasházi
közgyűlések megtartását.
Ld.: „11. § (1) A veszélyhelyzet ideje alatt a társasház - a (2) bekezdésben foglalt kivétellel - nem tart közgyűlést. Ha az éves elszámolásról és a következő évi költségvetésről való döntés vagy más kötelező döntés határideje a veszélyhelyzet ideje alatt jár le, ezen tárgykörökben a veszélyhelyzet megszűnését követő 90 napon belül kell a közgyűlésnek döntenie.”
A társasházi tulajdonosok és a képviselők alig várták, hogy a 2021.05.22-ig tartó közgyűlési tilalom megszűnjön, a közös képviselők és megbízóik megbeszélhessék egymással a jövőbeli teendőket, beszámolójukat megtarthassák. Sajnos erre most sem kerülhet sor, sem kültéren 500 főig (még négy fővel sem!), sem oltási bizonyítvány birtokában. A kormány döntése értelmében bármilyen megtartott közgyűlés jogszabályba ütközik, ezért semmisek az ott meghozott döntések.
A tulajdonosok és a közös képviselő között egyetlen kommunikációs forma az írásbeli szavazás maradt. Ez a forma azonban nem alkalmas minden döntés meghozatalára (pl. a beszámoló elfogadására, közös képviselő váltásra, bonyolultabb döntések meghozatalára), hátránya továbbá, hogy rendkívül nehézkes is: az összes tulajdonos több, mint a felének azonos szavazatát igényli (tehát még többnek a részvételét!). Gondot szokott jelenteni az, ha például házastársak esetén csak az egyikük nyilatkozik, vagy nem is a tulajdonos írja alá a papírt, hanem a haszonélvező, aki „elfelejtette”, hogy már átíratta a lakás tulajdonjogát…. És rendkívül lassú is: a képviselő kiküldi: 8-10 napot vár, majd újabb 8 napon belül kiértékeli a szavazatokat. De sajnos jelenleg ez az egyetlen módja a társasházi döntések meghozatalának, ezért felhívjuk szíves figyelmüket, hogy legyenek kedvesek felelősségteljesen eljárni: a közös döntésekben részt venni! Enélkül teljesen megállnak azok a beruházások, amikre az idei évben szükség van!
Magyarország Kormányának döntése sajnos befagyasztotta a társasházak bevételeit is. A közös költség emeléshez ugyanis mindenképpen közgyűlési döntés kell. Ez ugyan meghozható írásban is, de az emberek többsége nem szokott részt venni az írásbeli szavazáson, másrészt csak nagyon indokolt esetben szavazza meg a közös költség emelését. Közgyűlésen a jelenlévők többsége elegendő ahhoz, hogy a közösség pénzügyi döntését meghozza, írásban viszont az összes tulajdonos tulajdoni hányad szerint számított felének a beleegyezése kell ehhez, ami kb. olyan, mint iskolában az elégséges és a kitűnő közötti különbség. Vagy még több. És ismétlésnek helye nincs – illetve alig van: az írásbeli szavazás ugyanis egy költséges és időigényes eljárás.
Ha bárki is azt hiszi, milyen jó dolog, hogy a közös költség nem emelkedik, az nagyon téved! A társasházak gazdálkodása eddig is a minimumra szorítkozott, a kormány döntése pedig nem állítja meg a kiadások emelkedését. Látható, hogy a 3,3 %-os inflációval szemben 20-30%-os drágulás ment végbe, ezt pedig meg kell fizetni. Ha nem most, akkor később. A tavaszi közgyűlések – így a közös költség emelések - elmaradása miatt már elkezdtek csökkenni a társasházi megtakarítások. Hiába van a törvényben, hogy a felújítási alap csak felújítási célra fordítható, ha a tulajdonosok nem biztosítanak elég összeget a fenntartási és a karbantartási kiadásokra, akkor ezt ebből kell kifizetni. Tehát 2022-ben még rosszabb hangulatban telnek majd a közgyűlések, mert ezt a hiányt is be kell fizettetni…
Ezért kérünk mindenkit, legyenek kedvesek még felelősségteljesebben gondolkodni mint szoktak, a saját tulajdonuk fenntarthatósága érdekében!
Köszönjük!
dr. Lengyel Ágnes, KÉKES Kft. ügyvezető
2021.05.10.
Hamarosan kezdődnek a társasházi közgyűlések
Az éves beszámoló közgyűlésen való részvétel előtt kérjük, ne felejtse el társaságunknál bejelenteni a tulajdonosváltozást (tulajdoni lap másolata vagy a hivatal határozata szükséges ehhez!), valamint nézze meg korábban adott általános meghatalmazását! Ezen utóbbi ugyanis 5 év elteltével lejár, ha fenn kívánja tartani, újra nyilatkoznia kell ez ügyben.
A társasházi törvény értelmében a tulajdonosnak kötelessége bejelenteni a tulajdonosváltozást, egyes személyes adatait és lakcímét. Sajnálatos módon úgy tapasztaljuk, hogy erről sokan megfeledkeznek majd a hátrányos következmények tapasztalásakor ezzel a mulasztással mentegetőznek. Kérem, a közös képviselőt sem a földhivatal, se az ügyvédje nem értesíti, azt mindig a tulajdonosnak kell megtennie, az adásvételi szerződés megkötésétől számított 30 napon belül. Ennek hiányában pl. nem tudjuk Önt tájékoztatni azokról a dolgokról, melyekről jogszabály alapján kötelességünk.
Hasznos továbbá telefonszámának, e-mail címének megadása is a hatékonyabb elérése érdekében. Előre is megköszönjük, ha mindezek megadásáról, a változások bejelentéséről gondoskodik!
dr. Lengyel Ágnes, KÉKES Kft. ügyvezető
Lomtalanítás
Tisztelt Ügyfeleink!
Az NHSZ Vértes Vidéke Hulladékgazdálkodási Nonprofit Kft. 2021. április 12. – április 30. közötti időpontban LOMTALANÍTÁST végez Tatabánya településen az érvényes hulladékszállítási szerződéssel rendelkező lakossági ügyfelek részére.
A részleteket a linkre kattintva
olvashatják:
http://www.vvhulladekkezelo.hu/cikk/felhivas_5/
A KÉKES Kft. kezelésében lévő házak az alábbi időpontok szerint érintettek:
Április 12. hétfő:
BlahaL. utca.
Április 13. kedd:
Szent Gy. utca.
Április 14. szerda:
Verebély L. utca.
Április 15. csütörtök:
Bánhidai ltp.,
Dózsa Gy. utca.
Április 23 péntek:
Sárberki ltp.
Április 26. hétfő:
Cseri ltp.,
Gál ltp.,
Szent B. utca,
Molnár utca,
Molnár J. utca,
Szabó I. utca,
Radnóti M utca,
Ótelep utca,
Szent F. utca,
Sólymos M. utca,
Napsugár utca,
Szende L. utca,
Magyari Z. utca.
Április 27. kedd:
Dózsakert ltp.
Erdész utca,
Millennium lkp.,
Dózsakert utca,
Vadász utca,
Réti utca.
Április 28. szerda:
Újváros I. (régi buszvégállomástól Álmos vezér utcáig)
Április 29. csütörtök:
Újváros II. (Álmos vezér utcától Március 15. útig)
-------------
"Mint a Montblanc csúcsán a
jég,
Minek nem árt se nap, se szél,
Csöndes szívem többé nem ég,
Nem bántja újabb szenvedély."
Tudatjuk a barátokkal, ismerősökkel, a KÉKES Kft. ügyfeleivel
és üzletfeleivel, a város lakóival, hogy tiszteletben tartva néhai Lengyel
Péter ilyen irányú kérését, gyászszertartás hiányában biztosítani kívánjuk,
hogy a hamvai előtt 1 perces néma fejhajtással leróhassák kegyeletüket
2020. december 9-én (szerdán) 8-15 óra között a Kft. székházánál, Tatabánya, Dózsakert u. 7. szám alatt, a
kertben.
Kérjük, hogy tiszteletüket maszkban, egymástól kellő távolságot
tartva, legfeljebb egy darab teamécsessel, vagy egyetlen szál virággal tegyék
meg.
Megértésüket köszönöm!
Tisztelettel:
dr. Lengyel Ágnes
Gyászjelentés
Megrendülten tudatjuk, hogy Lengyel Péter a KÉKES Kft. alapítója,
szerető édesapa, férj és nagyapa, egyenes szívű kolléga, segítőkész vezető, aki
mindig az ügyfelek rendelkezésére állt, 2020.11.29-én elhunyt. Emlékét
szívünkben őrizzük.
A társasházak lakóközösségeinek képviselete
továbbra is szívügyünk!
dr. Lengyel Ágnes
Tisztelt Érdeklődők!
A hideg időjárásra tekintettel az alábbiakról tájékoztatjuk a
tatabányai társasházi tulajdonostársakat.
A T-SZOL (a város távhőszolgáltatója) kizárólag azoknál a
társasházközösségeknél indította el a fűtést, akik egyedi fűtési rendszerrel
rendelkeznek, azaz lakásonként önálló főórával és nem költségmegosztóval. Ha Ön
nem ilyen fogyasztó, akkor a távhőszolgáltató október 15-ét megelőzően csak akkor indítja be a fűtését:
- ha 3 egymást követő
napon keresztül a napi középhőmérséklet a 15 Celsius fokot nem haladja meg (várhatóan jövő héten sor kerül erre),
- vagy az egy
hőközponthoz tartozó társasházak valamennyien többségi döntést hoznak erről
írásban.
Sajnálatos módon a társasházi törvény szerinti írásbeli
szavazás, vagy a közgyűlés tartása 10-15 napot vesz igénybe, és ezt a közös
képviselő a lakóközösség 10%-ának írásbeli kérésére
tartja meg. Ezért arra kérjük kedves ügyfeleinket, hogy ilyen jellegű kérésüket
(mivel a távhő számlát mindannyiuknak fizetniük kell) szíveskedjenek írásban
benyújtani, akár email útján. A tulajdonosok legalább 10%-ának
kérésére a közgyűlést összehívjuk.
2020-09-30.